tändernas doktor

Jag & A har varit i Umeå idag för ett besök hos tandläkaren. Besöket slutade lite tråkigt, men i övrigt är A verkligen jätteduktig! Från att inte ens velat att någon ska röra runt hans mun gapar han stort & låter tandläkaren pilla på tänderna.
Slutet blev som sagt dock dåligt & jag hoppas innerligt att han glömmer bort det till nästa gång.
Det är nämligen så att en hörntand varit på väg fram i över år nu. Så idag bestämde tandläkaren att den skulle röntgas för att se ifall tanden såg bra ut. Så att problemet inte låg i tanden så att säga.
Första bilden var så klart ingen höjdare, att bita på den där lilla plast grejen var inte roligt men det gick i alla fall rätt okej.
Dock fick man inte med roten på tanden så en ny bild var tvunget att tas.
Det var då det blev jobbigt & resulterade i många tårar & en väldigt svullen läpp.
Han lyckades nämligen bita fast underläppen också, vilket jag inte såg då han satt i mitt knä med huvudet rakt fram. Tandläkaren observerade inte det heller. Reaktionen blev då att A bet ihop ännu mer, både plastbiten & läppen.
Så läppen svällde upp rätt ordentligt. Han fick välja två leksaker som lite plåster på såren & för att han varit så väldigt duktig! En ring & en tattuering fick det bli.
& en isglass på den stora läppen sedan.
I bilen på väg hem pratade han med fadern sin i telefonen & oj vad han tyckte han skulle tycka synd om honom. Samma sak när mostern kommer hem från jobbet. Då ligger han i soffan & ser väldigt bedrövad ut så hon fick minsann pyssla om lite & prata med sådan där barnslig röst & ligga nära. Då flinade han gott!

Hursom ligger inte problemet i tanden som det såg ut på bilderna. Så vi avvaktar ett halv år till. Då kallas vi åter & har den inte tittat fram då tar man nya beslut på vad som skall göras. 

I övrigt väntar städning. Jag vill egentligen inte. Men packningen måste verkligen komma ur resväskorna. Sedan är det lite plock här & där.
T är borta till onsdag kväll då han är på annan ort & jobbar. Så jag & barnen huserar själva. N är rätt trött efter en dag hos dagmamman så det blir nog en tidig kväll för henne. A sover sedan 15.30. Så han lär nog vara uppe tills jag slår igen ögonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0